کد مطلب:77694 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:110

خطبه 210-در وصف سالکان











و من كلامه علیه السلام فی وصف النبی صلی الله علیه و آله

یعنی و از كلام امیرالمومنین علیه السلام است در وصف پیغمبر صلی الله علیه و آله.

«قد احیا عقله و امات نفسه، حتی دق جلیله و لطف غلیظه و برق له لامع كثیر البرق، فابان له الطریق و سلك به السبیل و تدافعته الابواب الی باب السلامه و دار الاقامه و ثبتت رجلاه بطمانینه بدنه فی قرار الامن و الراحه، بما استعمل قلبه و ارضی ربه.»

یعنی به تحقیق كه زنده گردانید نفس انسانیه ی خود را به تكمیل قوه ی علمیه و عملیه و تحصیل معارف حقه و ملكات جمیله و میراند نفس حیوانیه ی خود را به ریاضات و مجاهدات علمیه و عملیه و ازاله ی علاقه ی هوای نفسیه ی شهویه ی و غضبیه و استسلام و انقیادش از برای نفس انسانیه، به طوری كه اثری از او باقی نماند تا اینكه باریك و ضعیف شد بدن و قوای قویه ی بزرگ او، نحیف شد بدنش و ضعیف شد خواهشش و مرد به موت ارادی و تا اینكه لطیف و مجرد گردید ماده ی غلیظ او، یعنی احساس صور خیالیه ی مادیه ی غلیظه و خطورات قلبیه ی او مبدل شد به ادراك معانی عقلیه ی مجرده ی لطیفه و افاضه ی فیوضات روحانیه و بدرخشید و تابید از برای او درخشنده روح القدس بسیار تابنده، یعنی اتصال یافت با عقل فعال به اتصالات بسیار، پس ظاهر ساخت آن لامع درخشنده از برای او راه وصول به معرفت و اتصال به وجود مطلق را. و روانه ساخت او را به راه ترقیات معارف و تحقیقات حقایق و رسانیدند به شدت او را ارباب اصنام ابواب حجابهای الهیه، تا به باب سلامت كنه عبودیت محبیه و ربوبیه ی محبوبیه و سرای درنگ و آرام «قاب قوسین او ادنی» و ثابت گردید و قرار گرفت دریای صدق و عرفان قلب

[صفحه 884]

و نفس او به سبب اطمینان و سكون روح حیوانیه ی او، از شهوت و غضب در مقام امن «قاب قوسین» اول وجود مقید عقل اول و راحت او «ادنای وجود» مطلق نفس رحمانی، به سبب در كار داشتن قلبش در كسب مكارم اخلاق و راضی ساختن پروردگارش در تحصیل معارف و حقایق.

[صفحه 885]


صفحه 884، 885.